-
Winkelwagen is leeg
Voor veel motorrijders is het circuit een onbekend terrein. Toch biedt een motor circuit training enorm veel voordelen,van meer controle en zelfvertrouwen tot een flinke dosis adrenaline en plezier. Het is de perfecte manier om jezelf als motorrijder te ontwikkelen, je grenzen te verleggen en in een veilige omgeving je motor echt te leren kennen.
Wat is een motor circuit training?
Een circuittraining is geen race. Het is een leerzame dag op een afgesloten circuit, waar je onder begeleiding van ervaren instructeurs werkt aan je rijtechniek. Denk aan remmen, bochten maken, goed kijken en soepel schakelen. Of je nu net begonnen bent of al jaren rijdt, er is altijd een groep en een tempo dat bij jou past.
Dit alles kun je doen bij MCT (Motor Circuit Training), onze partner! Zij organiseren circuitdagen op bekende locaties zoals Circuit Zandvoort of het Belgische Mettet. Elk circuit is weer anders, dus de eisen aan kleding en motor kunnen soms iets verschillen. Dit is vooral afhankelijk van je niveau en de snelheid op het circuit.
Veiligheid voorop: kleding- en motor eisen
Om alles veilig te laten verlopen, zijn er duidelijke regels voor je motor én je kleding. Geen zorgen, we zetten het hieronder overzichtelijk voor je op een rij.
Eisen aan de motor:
Straatlegaal: Je motor moet voorzien zijn van kenteken, zijstandaard, straatbanden en werkende verlichting.
Geluid: Een standaard uitlaat of een uitlaat met decibel killer is verplicht. Open uitlaten zijn niet toegestaan.
Banden: Minimaal 2 mm profiel over de hele breedte, juiste spanning, niet uitgedroogd of ouder dan 10 jaar.
Techniek: Ketting, tandwielen, remmen en vloeistoffen moeten in goede staat zijn. Geen lekkages.
Eisen aan de rijder:
Minimaal 18 jaar oud en in het bezit van een geldig motorrijbewijs.
Geen camera’s op het lichaam (op de motor mag wel, mits goed bevestigd en zonder verlengstuk).
Kledingvoorschriften per niveau:
Je kleding moet passen bij jouw ervaring en de snelheid van het circuit. Daarom werken ze met 3 verschillende kledingniveaus.
Niveau 1 – Beginner:
Motorkleding met protectie (motorjeans of motorlegging toegestaan).
Motorschoenen (veters zijn toegestaan).
Motorhandschoenen.
Een integraal- of systeemhelm is verplicht, en deze mag niet ouder zijn dan 7 jaar.
Niveau 2 – Ervaren:
Textiele of leren motorkleding met protectie (jeans/leggings niet toegestaan).
Motorlaarzen zonder veters.
Motorhandschoenen die de pols bedekken.
een integraal- of systeemhelm is verplicht, en deze mag niet ouder zijn dan 7 jaar.
Niveau 3 – Gevorderd:
Volledig leren pak (vast of aanritsbaar) met vaste of losse rugprotector.
Motorlaarzen met toe slider en scheenprotectie.
Lederen handschoenen met knokkelprotectie die de pols bedekken.
een integraal- of systeemhelm is verplicht, en deze mag niet ouder zijn dan 7 jaar.
Let op: kneesliders die vonken (zoals titanium sliders) zijn niet toegestaan.
En hoe zit het met aansprakelijkheid?
Simpel: je rijdt op eigen risico. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen rijgedrag en voor eventuele schade aan je motor, kleding of jezelf. De organisatie, instructeurs of andere deelnemers zijn niet aansprakelijk voor wat er gebeurt.
Klaar om de baan op te gaan?
Schrijf je in voor een circuittraining en ontdek hoe leuk, leerzaam en verslavend het is! Vergeet niet om vooraf even je motor en outfit te checken, dan kun je met een gerust hart en vol zelfvertrouwen het circuit op!
Reacties